Når vi nå nærmer oss midten av semesteret har vi undervisningsfri en hel uke, og med det mulighet til å dra på lengre turer til et nytt sted. Alle studentene finner på så mye spennende denne uka, og jeg skulle gjerne vært alle stedene på én gang. Flere dro til et nytt land, som Brasil, Peru, Uruguay eller Chile, der jeg gjorde sistnevnte. Andre utnyttet uka til å utforske flere steder i Argentina, som Mendoza, las Pampas og Salta. Denne uka er også en gylden mulighet for å dra til Patagonia, og se den vakre naturen med egne øyne, hvis det er noe man ønsker å prioritere.

Min uke i Chile

Jeg reiste til Chile med to medstudenter. Planen vår var å ha noen dager i hovedstaden, Santiago de Chile, før vi tok bussen videre til Viña del Mar og Valparaiso for å utforske kysten. I løpet av uka holdt vi oss i midtre deler av det langstrakte landet. Vi fikk se mye, og har rukket å bli litt bedre kjent med Chile. Det er fortsatt mye som gjenstår å utforske av kultur og natur i nord og sør. Forhåpentligvis er ikke dette min siste gang i Chile.

Rett før leseuka hadde jeg klart å pådra meg en kraftig forkjølelse og var syk i flere dager. Første dagen i Santiago de Chile ble derfor ganske amputert, da jeg endte opp med å ligge i en hotellseng hele dagen. Likevel fikk jeg meg noen nye inntrykk, og jeg tok meg selv i å stadig sammenlikne byen med Buenos Aires. Sammenlignet med hjembyen var den chilenske hovedstaden langt varmere, grønnere, roligere og mindre bråkete. Byen ligger på foten av Andesfjellene, og har mange naturlige cerros(åser). Selv om det også er en stor by oppleves den derfor mer naturnær enn Buenos Aires. En annen ting jeg oppdaget raskt var at maten var dyrere og nærmere norske priser, så jeg forberedte meg på at jeg kom til å bruke litt mer penger her.

Dag to våget jeg meg ut i finværet, selv om jeg ikke var helt frisk. Jeg gikk opp cerro Santa Lucia først. Der møtte jeg en chilener som gledelig viste meg rundt og pekte ut sentrale bygg som utsikten kunne tilby. Vi så blant annet Sør-Amerikas høyeste bygning, diverse museum og universitet. På veien tilbake til hostellet gikk jeg innom en liten butikk for å smake chilensk empanadas (obligatorisk), og hadde en lang samtale med butikkmedarbeideren som var ivrig etter å lære noen norske fraser, og ønsket å bli bedre kjent. Det er utrolig hvor vennlige folkene er her og hvor raskt man kan få seg nye venner, kanskje spesielt hvis man rusler litt rundt alene. Jeg hadde hørt at den chilenske dialekten var en av de vanskeligste å forstå, selv for de som snakker spansk flytende. Derfor var jeg godt fornøyd med meg selv da jeg klarte å holde noen samtaler gående.

Etterpå møtte jeg vennene mine og vi tok vi den lengre turen opp til cerro San Cristobal. Vi var utrolig heldige med været – helt klar, blå himmel og deilig sommervær godt over 20 grader. Vi svettet og slet oss opp til toppen, der vi nøt en spennende drikk med noe korn og fersken, som ingen av oss klarte å drikke opp (les: ikke så god, men verdt å prøve).

Vi var til sammen tre dager i Santiago, som føltes nok for å se det viktigste i byen. De andre dagene spiste vi brunsj på Café Wonderland, dro på vintage shopping i calle Bandera, smakte sanguaches(chilensk sandwich), sjekket ut markedet og dro på kunstmuseum. Et høydepunkt var besøket på restauranten «Chipe Libre – Républica Independiente del Pisco». Vi fikk servert utrolig god ceviche, både med fisk og vegetar.

Videre til kysten

Etter underkant av to timer i buss ankom vi Viña del Mar, et lite tettsted langs kysten med en lang strandlinje. Førsteinntrykket var at selve byen ikke hadde mye å by på, og at en drar hit mest for naturen og roen. Kvelden startet litt tøft, da vi fant ut at Airbnb vi hadde booket var uten wifi. Vi hadde ikke mobilnett, og trengte internett for å søke opp hva vi skulle gjøre de neste dagene. Vi prøvde å gjøre det beste ut av det, og brukte kvelden på å lage en pastarett i leiligheten. Matbutikkene i Chile virket til å ha et bedre utvalg enn det vi er vant med fra Argentina. Vi kjøpte inn haugevis av snacks, lagde pasta og så på lineær-TV, blant annet spansktalende Disney Channel og noen Hollywood-filmer. Alt i alt ble det en hyggelig kveld likevel.

Etter litt om og men dro vi til noen stranddyner i Cocon, som var helt fantastiske. Her tror jeg bilder kan fortelle mer enn ord:

Derfra tok vi den to timer lange gåturen hjemover til Viña del Mar, som kunne by på fantastisk utsikt til Stillehavet og mange grønne og frodige områder. På kvelden dro vi på pizza-middag hos en annen gjeng fra studiet  som også oppholdt seg i Viña del Mar. Fra stua deres kunne vi se rett mot havet og nyte solnedgangen og chilensk vin.

Dagen etterpå hadde vi bestemt oss for å surfe, på en strand som var en halvtimes kjøretur lenger nord. Det var både gøy og vanskelig. Med lite erfaring med surfing fra før av fantes det ikke mye mestring, men det var fortsatt gøy å prøve.

Vi avsluttet oppholdet med noen dager i Valparaiso – et kultursenter i landet. Byen er kjent for fargerike bygninger, bratt terreng og gatekunst hvor enn du ser. Vi ruslet mye rundt, nøt gatene, ble andpustne av de mange trappene, dro på kafé og nøt sola. En av dagene sto vi opp kl. 07 for å se på soloppgangen, som absolutt var verdt det. Vi måtte bare sove flere timer etterpå, for å kompensere for tapt søvn. Hvis du derimot ønsker å nyte solnedgangen, må du til stranda i Viña del Mar. Alle kveldene så vi en fantastisk solnedgang derfra.

Etter en uke borte fra Argentina, er det noe godt ved å komme «hjem» til Buenos Aires. Hjem til en by som før var fremmed, men som jeg nå har rukket å bli godt kjent med. Her vet jeg hvor ting er og hvordan ting fungerer. Det var også veldig hyggelig å gjenforenes med resten av studiegjengen, og høre om alle deres opplevelser i løpet av leseuka. Nå skal siste halvdel av tiden i Buenos Aires nytes!