Felles læring og erfaringsutveksling

Fagansvarlig flerkulturell pedagogikk

For studentene på Flerkulturell Pedagogikk er den tre uker lange praksisen en viktig del av studiet. Tanggaard forteller at mange av studentene blir imponerte over hvordan de nicaraguanske førskolelærerne klarer seg gjennom hverdagen. De ønsker også å formidle noe av det de selv opplever som flott med den skandinaviske barnehagen. Tolkehjelp er tilgjengelig når studentenes spanskkunnskaper  ikke strekker til, og  nonverbal kommunikasjon brukes flittig. Barna synes heldigvis det er gøy å være med de skandinaviske studentene, selv med litt haltende språkkunnskaper.


"Hvordan skape et inkluderende læringsmiljø" er sentrale startpunktet for studiet. Skal studentene bli flinke til å skape inkluderende miljøer som fremmer mangfold og fokus på barnas ressurser i både barnehage og skole, må de starte med seg selv. Den første studieperioden jobbet studentene derfor sammen med fagansvarlig Pål Tanggaard og Beate Marswall med å skape et læringsmiljø preget av inkludering, læringsglede og fellesskap. Virkemidler som intervjuer, tegninger, rollespill og samtaler ble tatt i bruk for å skape den beste mulige starten for de neste tre månedene med undervisning, læring og praksis.

Under studiet reiser studentene også til fjellbyen Esteli. Her får de opplæring i kunstneriske uttrykk og murmalerier av Israel Ramón Zelaya, en nicaraguansk førskolelærer. Han har tatt mastergraden sin ved Høyskolen i Vestfold og har når flyttet tilbake til Nicaragua. Med sin bakgrunn er han en spennende lærer-ressurs og et godt supplement til de norske lærerne som underviser på kurset.

Er det noe du lurer på?

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg så fort vi kan.

Takk. Du hører fra oss innen en arbeidsdag.

 

studentbloggene, Instagram og TikTok kan du se studenters filmer, bilder og fortellinger fra studiestedene.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev