Professor Jonathan Rigg

Professor Jonathan Rigg

Brenner for menneskefokusert utvikling

Professor i geografi på britiske Durham University, Jonathan Rigg, er en populær foreleser på Kulturstudiers Utviklingsstudier i Vietnam. Med bred forskningsbakgrunn fra rural utvikling i Sørøst Asia oppfordrer han studentene til alltid å se etter den lokale konteksten.

Jonathan Rigg har forsket på og undervist om utviklingsspørsmål i Sørøst Asia i over 30 år og har forskererfaring fra Thailand, Laos, Vietnam and Indonesia. Hans akademiske fokus spenner fra urbane og rurale relasjoner, deltagelse og rollen til NGOs, spenningsfeltet mellom miljø og utvikling og migrasjon og mobilitet. Så har han også fungert som rådgiver for Verdensbanken, The Asian Development Bank og Verdens Matvareprogram. Som foreleser for Kulturstudier fokuserer han på regional kontekst og den historiske og aktuelle utviklingen i Sørøst Asia.

Jeg tror det viktigste er at studentene får en forståelse for at det ikke finnes en ideell modell som passer for all utvikling, alle land har sin egen kontekst som unektelig spiller inn. Utvikling er ikke en teknokratisk øvelse hvor det handler om å trekke i de rette spakene. Det er så mye vi ikke vet eller ikke helt forstår. Og ikke minst; utvikling skal først og fremst handle om menneskene og ikke det samlede økonomiske resultatet, selv om dette selvfølgelig også er viktig, sier Rigg.

Rigg har fulgt Kulturstudiers Utviklingsstudier i Vietnam over langt tid. Det begynte med at hans egne doktorgradsstudenter jobbet som seminarledere og forelesere på studiet, før han selv begynte å forelese i Vietnam. Nå har Rigg fem semestre bak seg som foreleser på Utviklingsstudier.

- Første gangen jeg ble kontaktet av Kulturstudier var jeg tiltrukket av muligheten til å få komme tilbake til Hoi An. Mitt første besøk til byen var i 1990, da det var et vakkert, men fortsatt ganske rolig sted. Studiet har på mange måter blitt mer finstemt med årene, og pensumet har blitt mer omfattende. En av utfordringene, som med alle utviklingsstudier, er å knytte den empiriske, opplevelsen av utvikling, med det teoretiske. Studentene pleier å elske det første, og motsette seg det siste, men uten en konseptuell grunnforståelse fører ikke de empiriske opplevelsene til en dypere forståelse, sier Rigg.

Rigg står bak en rekke fagbøker i utviklingsproblematikk. I sin siste bok «Unplanned development» viser han hvordan tilfeldigheter, turbulens og det uventede har definert utvikling over hele verden. Denne kunnskapen trekker han med seg i forelesningene om utfordringene i å planlegge utvikling og overføring av fattigdom og velstand fra generasjon til generasjon.

Er det noe du lurer på?

Fyll ut skjemaet så kontakter vi deg så fort vi kan.

Takk. Du hører fra oss innen en arbeidsdag.

 

studentbloggene, Instagram og TikTok kan du se studenters filmer, bilder og fortellinger fra studiestedene.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev